Evaluering av opplæringsprogrammet Barnesamtalen i barnevernet
Oslo kommune 2011-2012
Deltagere som har gjennomført kompetanseprogrammet rapporterer om at Den Dialogiske Samtalemetoden, DCM, har stor nytteverdi i samtaler med barn som lever i komplekse og vanskelige livssituasjoner. De opplever at det er et konkret og anvendelig verktøy som hjelper dem i møte med de utsatte barna, og som bidrar til at de blir tryggere voksne i møtet med barnet. Effekten av de tilegnede kommunikasjonsferdighetene kan oppsummeres med følgende hovedpunkter:
Styrket barneperspektiv
Bedre forberedelse av samtaler ved tydeliggjøring av hensikt og mål for samtalen
Økt bevissthet om bruk av fremmende kommunikasjonsprinsipper
Høy grad av tilegnelse av faser og kriterier innenfor DCMs samtalestruktur
Når temaet for samtalen introduseres for barnet gjøres dette på en tydeligere og mer begripelig måte
Barna forteller mer og med flere detaljer om sin opplevde virkelighet, noe som gir barnevernsarbeiderne et bedre grunnlag for å iverksette riktigere og bedre tiltak for å bedre barnets situasjon
|
Erfaringer fra tidligere kursdeltakere:
Metoden gir meg økt bevissthet på hvordan jeg snakker med barn
Metoden gjør meg tryggere i å snakke om det vanskelige
Jeg snakker mer med barn enn før
En barnesamtale kan endre videre saksgang, saken blir ikke henlagt likevel
Nå er hensikten med samtalen tydeligere, har erfart at forberedelse er viktig
Når jeg bruker denne metoden får jeg mye mer detaljert informasjon fra barna, også fra de jeg har snakket med tidligere
Barnets stemme er mer synlig i dokumentene/saken og i drøftingene rundt barnets omsorgssituasjon, og viktig for dokumentasjon i Fylkesnemda
Når jeg snakker med barn på denne måten så trenger jeg ikke å ha så mange møter med foreldre og andre
Metoden fungerer godt i alle typer samtaler, også med voksne
Jeg opplever at jeg får helt annen informasjon, særlig i undersøkelser. Jeg får raskere satt i gang tiltak. Det er tidsbesparende for meg og ikke minst for barnet
Samtaler med barn eller egne samtalerekker med barn, brukes i større grad som tiltak
Jeg avdekker mer, men det finnes ikke tiltak. Dette er et etisk dilemma fordi barn settes på vent
|