Om DCM
Bilde fra filmen Hjemme Verst
|
Programmet bygger på Den Dialogiske Samtalemetoden, DCM utviklet av Kari Trøften Gamst og Åse Langballe. Programmet er basert på et bredt utprøvd forskningsbasert og praksisnært opplærings- og veiledningsprogram til bruk i profesjonelle barnesamtaler.
|
Hovedmålet for programmet er å sikre at barn blir hørt i egen sak, og får legge frem sin historie, og at den voksnes kommunikasjonskompetanse skal bidra til dette.
|
Problemstilling: Når barn ikke høres i egen barnevernssak, og hjelpetiltak iverksettes ut fra voksnes antagelser om hva som er barnets behov, kan det føre til ytterligere skader for barnet.
|
Målgruppe er ansatte i det kommunale barnevernet, og er høyst aktuell for alle som jobber med barn.
|
Målsettingen er å øke barnevernsarbeiderens kommunikasjonskompetanse ved opplæring i Den Dialogiske Samtalemetoden, DCM, slik at barn og unge i større grad gis anledning til å bli hørt i saker som angår dem.
Styrke barneperspektivet ved at barnevernsarbeideren gir barnet optimale muligheter til å fortelle om erfaringer, tanker, opplevelser og synspunkter om sin virkelighet.
Formidle anvendt kunnskap som gir varige kommunikasjonsendringer i praksis over tid.
|
Bakgrunnen for DCM
Den Dialogiske Samtalemetoden (DCM) er utviklet av dr.polit. Kari Trøften Gamst og dr. polit. Åse Langballe, til bruk i avhør av barn gjennom doktorgradsarbeidet ” Barn som vitner ” (Gamst& Langballe 2004). Denne metoden anvendes av politiet i Norge i dag i avhør av barn. Metoden som grunnmodell er senere prøvd ut og tilpasset barnesamtaler i barnevernet ved Sagene barneverntjeneste i Oslo kommune, gjennom forskningsprosjektet ”Den vanskelige samtalen. Barneperspektiv på barnevernarbeid. Kunnskapsbasert praksis og handlingskompetanse ” (Langballe, Gamst & Jacobsen 2010). Metoden er også tilpasset asylintervju av barn, og anvendes i asylbehandling av barn i EU landende. Herav navnet DCM (Dialogical Communication Method).
Nyere forskning viser at spesifikke profesjonelle samtaleteknikker teknisk sett kan læres raskt, men det viser seg å være komplisert å oppnå holdningsbaserte og grunnleggende kommunikasjonsferdigheter som varer over tid. Omsetting av kommunikasjonsferdigheter i praksis krever bevisstgjøring av holdninger og verdier.
|
DCM baserer seg primært på følgende fagreferanser
Profesjonelle barnesamtaler- Å ta barn på alvor.
Kari Trøften Gamst, 2011 Universitetsforlaget .
Prosjektrapport 2011-2012
Kompetanseutviklingsprogrammet Barnesamtalen i barnevernet En Dialogisk samtalemetode med barn RVTS-Ø og Barne-og familieetaten, Oslo Kommune.
”Den vanskelige samtalen. Barneperspektiv på barnevernsarbeid. Kunnskapsbasert praksis og handlingskompetanse” Langballe, Gamst & Jacobsen, 2010,
NKVTS og RVTS-Ø.
|
Knyttet til kompetansehevingsprosjektene i barnevernet er følgende masteroppgaver gjennomført, hvor autentiske barnesamtaler er datamateriale for forskningen:
Å samtale med barn i vanskelige livssituasjoner- en analyse av samtalepraksiser mellom saksbehandlere og barn i barneverntjenesten. May Lindland, masteroppgave i sosialt arbeid, HIOA 2012.
Barnesamtalen i barnevernet. Hvordan har barnets informasjon innvirkning på videre saksbehandling/tiltak, Astrid Wetrhus, masteroppgave i sosialt arbeid, HIO 2009.
Pålitelighet i barns utsagn, en innholdsanalyse av barnesamtalen i barnevernet. Monica Berge og Linda Beate Svalsrød, masteroppgave i sosialt arbeid, HIO 2008.
Barnesamtalen i barnevernet. En studie av barns fortellinger om omsorgssvikt. Ida Kristine Foss Debes og Marit Jacobsen, masteroppgave, ISP, UIO 2007.
Er det slik at barn ikke forteller? En studie av barnesamtaler i den kommunale barneverntjenesten, Eva Lill Fossli Vassend,, Ui0 2012
|
|