Hvordan foregår opplæringen?
I tråd med nyere effektstudier av tilegnelse av kommunikasjonskompetanse med barn, skjer læring gjennom utvikling og endring i en prosess, heller enn som en enkelt situasjon. Programmet legger derfor opp til en opplæring, veiledning og oppfølging over ca. ¾ år, nært knyttet til den daglige arbeidssituasjonen ved barnevernskontoret.
|
Hva fører opplæringen til?
Å samtale med barn etter den Dialogiske Samtalemetoden,
DCM, gjør at barn og unge forteller oftere og tidligere mer detaljert om alvorlige forhold de lever under. Barnets behov blir mer synlig tidlig i arbeidet. Det igjen fører til bedre forståelse for barnets situasjon, og et bedre grunnlag for å iverksette riktigere hjelpetiltak for barnet.
Et økt og utvidet barneperspektiv fører til nye måter å forstå og tolke barnevernsfaglig kunnskap om barn på.
Barn er kompetente informanter når de blir møtt av kompetente fagpersoner.
Barn kan gi opplysninger om hvordan de har det, som vi ikke kan få på annen måte.
|